Pikku-Jussi

Ilpo Riikonen 17.1.2016

PIKKU-JUSSIN TARINA

2000-luvun alussa ammattiosastomme sai lahjoituksena Pikku-Jussi -merkkisen vaijerikaivinkoneen.

Valitettavasti aika oli tehnyt tehtävänsä, eikä kone enää toiminut. Osastomme päätti lahjoittaa koneen Rakennusliiton ammattiosastolle nro 542, eli Jyväskylän maansiirrolle. Jyväskylässä Pikku-Jussi vietti nelisen vuotta. Tänä aikana se maalattiin ja korjattiin takaisin toimintakuntoon.

Nykysin Infra Ry:n ja Rakennusliiton yhdessä omistama Pikku-Jussi viettää eläkepäiviään Kangasalan tieliikennemuseossa Mobiliassa.

Pikku-Jussin lyhyt oppimäärä.

Pikku-Jussi oli ruotsalaisen Åkermans Gjuteri och Mekaniska Verkstad Ab:n vuonna 1947 esitellyn 200D-kaivurin lisenssituote. Rolac Oy valmistutti Åkermanin kaivureita Aug. Eklöf Oy:n Porvoon konepajalla. Porvoossa Pikku-Jusseja valmistettiin kahdentoista vuoden ajan, vuodesta 1950 vuoteen 1962. Tänä aikana niitä valmistui noin 400 kappaletta, joista tämän koneen valmistusvuosi on 1954 ja valmistusnumero (2)133. 1950-luvulla Pikku-Jussi oli yleisin kaivinkone Suomessa. Tuolloin Pikku-Jussin ensisijainen kilpailija maanrakennustyömailla oli lapio. Rolac Oy myi myös Fordson-traktoreita, joten Fordson Major E1 oli Pikku-Jussin voimanlähteenä tuttu näky.

Tie- ja vesirakennushallituksen töissä se on ollut erittäin yleinen, mutta TVH omisti itse vain pari kokeilukonetta. Tyypillisiä Pikku-Jussin omistajia olivat yksityisyrittäjät. Moni nykyisinkin toimiva maansiirtoyritys on aloittanut toimintansa Pikku-Jussilla.